Jaký bude poslední rok plzeňského zastupitelstva?

Zastavení projektu, který koaliční sociální demokraté společně se svými partnery z ODS opakovaně téměř bez výhrad schválili. Nehledě na to, že úřad konstatoval, že zastavit výběrové řízení již nelze (resp. že bychom se vystavili velmi vysoké sankci), samotný předkladatel náměstek primátora a plzeňský předseda ČSSD Martin Zrzavecký přes odpor svých kolegů navrhoval materiál stáhnout a že následné hlasování dopadlo pro tento iracionální návrh fiaskem. Je zcela zřetelné, že tímto krokem byl odstartován proces, ve kterém se plzeňská ČSSD nejen kvůli blížícím se sněmovním volbám, ale právě kvůli volbám komunálním, bude snažit přesvědčit občany města, že vlastně nemá s tou v jejich očích zlou, páchnoucí a dnes už i vypelichanou ODS nic společného. Že za všechny, byť jen v náznaku, negativní kroky posledních tří let, může pouze a jen ODS. Že vlastně s ODS ani pořádně nevládla a že v koalici byla jen proto, aby dokázala mnohým dalším věcem ještě zabránit. A právě projekt revitalizace Světovaru měl posloužit jako první zásadní krok tohoto dějství (několik menších již proběhlo v době nedávno minulé). Skoro to minulý čtvrtek vypadalo, že Plzni vládne menšinová koalice ODS, která je velkoryse trpěna sociální demokracií.

Ale nenechme se tímto chováním zmýlit. Ať už si ODS vymyslela a zastupitelstvem prosadila v posledních třech letech cokoliv, v drtivé většině případů to bylo s jasným a zřetelným přikyvováním ČSSD. A popravdě nad některými rozhodnutími dodnes zůstává rozum stát. A nejen to. Sama sociální demokracie stála v čele snah zdražit veřejnou dopravu (nehledě na hodnocení tohoto kroku), kdy to dokonce vypadalo, že zruší bezplatnou dopravu seniorů nad 70 let, zároveň sebrala zvýhodněnou dopravu i pro politické vězně a dokonce i pro jejich naturelu ještě bližší dárce krve, držitele Jánského plakety. A co víc, plzeňská ČSSD byla hlavní hybnou silou přijetí rozhodnutí o stavbě nového depa pro dopravní podniky, které velmi umně propojila s vyvedením údržby vozidel městské hromadné dopravy z městského podniku. Parádním majstrštykem je pak to, že tento závazek přijde město na 12 miliard a uvázal k tomuto rozhodnutí příštích 7 zastupitelstev (smlouva byla podepsána na 29 let). Ani současné volání ČSSD po rozpočtové odpovědnosti (sic!) nemůže zastřít, že všechny velké investice zatěžující finanční kondici města prakticky jednomyslně podporovala. A nota bene celé volební období je její plzeňský předseda správcem městské kasy. Sociální demokraté se tak posunuli do úrovně žháře, který zapálil dům a teď všechny varuje, že ten dům může shořet. Co víc, chce ho pak začít hasit tím způsobem, že požár přeskočí i na okolní budovy.

Poslední rok před volbami bývá velmi složité období, pokud navíc v této době probíhají i jiné volby, jedná se o čiré peklo. Strategie v podobě obrazu ČSSD jako opoziční strany, i když vlastně celou dobu uvnitř koalice, je pro plzeňské sociální demokraty už vzhledem ke stavu společenských i politických preferencí ODS veskrze lákavá. Jenže při tří leté zkušenosti s jejich postoji a chováním v zastupitelstvu města Plzně pevně doufám, že se jim tato hra nevydaří.

Nic to ovšem nemění na tom, že poslední rok tohoto funkčního období plzeňského zastupitelstva bude krušný. A to je tento výraz ještě hodně mírný.

Pojďte do toho s námi

Pomozte nám lépe poznat Vaše názory, zapojte se do kampaní a buďte skutečnou součástí TOP 09.

Můžete se stát přímo členem TOP 09, rádi uvítáme každého, kterému není dění v našem městě lhostejné. Chcete-li pomáhat, ale necítíte se na vstup do politické strany, můžete se stát dobrovolníkem nebo podporovatelem. Vyplňte kontaktní email a my Vás budeme kontaktovat.